12آوریل 2024- در یک گروه چندملیتی از پنج قاره، یک خطر بالاتر برای ابتلا به دیابت نوع 2 با رژیم های غذایی با شاخص گلایسمی بالا (GI) و بار گلایسمی بالا(GL) ، مشاهده شد.

یافته های مطالعه PURE که در مجله یThe Lancet Diabetes and Endocrinology منتشر شده  است، نشان می دهد که مصرف رژیم های غذایی با GI و GL پایین ممکن است از ابتلا به دیابت نوع 2(T2D)  جلوگیری کند.

شاخص گلایسمی بر اساس افزایش شدید قند خون، با مصرف یک ماده غذایی، یک امتیاز عددی به آن ماده اختصاص می دهد. غذاها از نظر شاخص گلایسمی در مقیاس 0 تا 100 رتبه بندی می شوند. مقدار شاخص گلایسمی گلوکز خالص (قند) 100 است. هرچه شاخص گلایسمی یک غذا کمتر باشد، قند خون پس از خوردن آن غذا کندتر افزایش می یابد. هرچه یک غذا بیشتر فرآوری شده باشد، GI آن بالاتر است و هر چه چربی یا فیبر در یک غذا بیشتر باشد، GI آن کمتر است. بار گلایسمی یا GL، با توجه به شاخص گلایسمی و میزان کربوهیدرات موجود در غذا تعیین می شود.

ارتباط بین بار گلایسمی و شاخص گلایسمی با بروز دیابت نوع 2 بحث برانگیز است. بنابراین، ویکتوریا میلر، و همکارانش از موسسه تحقیقات سلامت جمعیت در دانشگاه مک مستر در کانادا، قصد داشتند این ارتباط را در یک گروه بین‌المللی با رژیم‌های غذایی متنوع از نظر شاخص گلایسمی و بار گلایسمی ارزیابی کنند.

برای این منظور، محققان یک مطالعه کوهورت آینده‌نگر(مطالعه PURE) را روی 127594 بزرگسال 35 تا 70 ساله از 20 کشور پردرآمد، با درآمد متوسط و کم درآمد انجام دادند. آنها با استفاده از پرسشنامه‌های فرکانس غذای معتبر خاص هر کشور، رژیم غذایی افراد را در ابتدای تحقیق ارزیابی کردند.

شاخص گلایسمی و بار گلایسمی بر اساس دریافت هفت دسته از غذاهای حاوی کربوهیدرات برآورد شد. شرکت کنندگان به پنج دسته از نظرGI وGL طبقه بندی شدند.

پیامد اولیه این مطالعه ابتلا به دیابت نوع 2 بود. برای محاسبه نسبت‌های خطر (HRs) از مدل‌های چند متغیره Cox Frailty با رهگیری‌های تصادفی برای مرکز مطالعه استفاده شد.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· طی یک پیگیری متوسط 11.8 سال، 5.7 درصد افراد به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

· در آنالیزهای تنظیم شده ی چند متغیره، رژیم غذایی با شاخص گلایسمی بالاتر به طور قابل توجهی با خطر بالاتر دیابت مرتبط بود(نسبت خطر برای پنجک پنجم در مقابل پنجک اول =1.21).

· خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای شرکت کنندگانی در بالاترین پنجک بار گلایسمی قرار داشتند نسبت به کسانی که در پایین ترین پنجک قرار داشتند، بالاتر بود(HR=1.21)

· شاخص گلایسمی در بین افرادی که BMI بالاتری داشتند(پنجک 5 در مقابل پنجک 1؛HR=1.23)نسبت به افرادی که BMI کمتری داشتند (پنجک 5 در مقابل پنجک 1؛ HR=1.10) با دیابت ارتباط قوی تری داشت.

در نتیجه، رژیم‌های غذایی با GI و GL بالا با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع 2 در گروه چندملیتی مرتبط بودند. این یافته ها نشان می دهد که مصرف رژیم های غذایی با GI و GLپایین ممکن است از ابتلا به دیابت جلوگیری کند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/low-glycaemic-index-and-low-glycaemic-load-diets-may-avert-type-2-diabetes-development-study-126976